- Uitleg
Inleiding Lezen
- Uitleg
Inleiding Lezen
Goed kunnen lezen is erg belangrijk. Tijdens je studie en later als je werkt, zul je merken dat teksten steeds moeilijker worden. Het is daarom belangrijk dat je leesvaardigheid en tekstinzicht geoefend worden. Leesvaardigheid is ook een belangrijk onderdeel van centraal examen. In de module lezen komen aan de orde:
- Leesstrategieën
- Schrijfdoelen en tekstsoorten
- Publieksgerichtheid
- Tekstopbouw 1 (de indeling, vaste tekststructuren)
- Tekstopbouw 2 (de alinea en tekstverbanden)
- Uitleg
Leesstrategieën
- Uitleg
Leesstrategieën
Een tekst lezen kan je op verschillende manieren, met verschillende strategieën. Welke strategie je kiest, hangt af van het doel waarmee je de tekst wil lezen.
Bepaal dus altijd eerst je doel en kies daarna de juiste leesstrategie.
In onderstaand schema vind je de verschillende strategieën, de mogelijke doelen en de aanpak die je het beste kan gebruiken.
Strategie | Leesdoel | Aanpak |
Oriënterend | Snel vaststellen of een tekst bruikbaar is. | Kijk naar: – Titel |
Globaal | Vinden van hoofdzaken | Lees: – Eerste en laatste alinea |
Intensief | De tekst goed begrijpen | – Tekst helemaal lezen. |
Zoekend/scannend | Het vinden van bruikbare informatie | – Let op opvallende lay- out (cursief, vet, opsomming e.d.). |
Kritisch | Beoordelen of de informatie juist/betrouwbaar is | – Is de informatie juist? |
Studerend | De belangrijkste informatie onthouden | – Lees de tekst oriënterend, globaal en intensief. – Maak een uittreksel of samenvatting en lees die een aantal maal door. |
- Video
- Video
- Oefening 1
- Leesstrategieën
- Oefening 1
- Leesstrategieën
Quiz Summary
0 van 12 vragen ingevuld
Questions:
Information
You have already completed the quiz before. Hence you can not start it again.
Quiz is loading…
You must sign in or sign up to start the quiz.
You must first complete the following:
Resultaten
Resultaten
0 van de 12 vragen goed beantwoord
Your time:
Time has elapsed
You have reached 0 of 0 point(s), 0
Earned Point(s): 0 of 0, (0)
0 Audio(s)/Essay(s) Pending (Possible Point(s): 0)
Categories
- lezen schrijven spreken – lezen 0%
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- Huidig
- Review
- Beantwoord
- Goed
- Fout
-
Question 1 of 12
1. Question
Bepaal wat de gebruikte strategie is in de volgende leessituaties.
Een tekst doorlezen, voordat je de vragen gaat lezen en maken.
GoedOnjuist -
Question 2 of 12
2. Question
Bepaal wat de gebruikte strategie is in de volgende leessituaties.
Bij het leren van een proefwerk Geschiedenis over Europa onderstreep je de hoofdzaken.
GoedOnjuist -
Question 3 of 12
3. Question
Bepaal wat de gebruikte strategie is in de volgende leessituaties.
Je kijkt wie een bepaald artikel heeft geschreven en waar het gepubliceerd is.
GoedOnjuist -
Question 4 of 12
4. Question
Bepaal wat de gebruikte strategie is in de volgende leessituaties.
Je bepaalt wat de hoofdgedachte van de tekst is.
GoedOnjuist -
Question 5 of 12
5. Question
Bepaal wat de gebruikte strategie is in de volgende leessituaties.
Je zoekt in de catalogus van jullie bibliotheek naar een boek voor je lijst.
GoedOnjuist -
Question 6 of 12
6. Question
Bepaal wat de gebruikte strategie is in de volgende leessituaties.
Je leest de flaptekst.
GoedOnjuist -
Question 7 of 12
7. Question
Bepaal wat de gebruikte strategie is in de volgende leessituaties.
In een boek over levensovertuigingen de historische wortels van het humanisme vinden.
GoedOnjuist -
Question 8 of 12
8. Question
Bepaal wat de gebruikte strategie is in de volgende leessituaties.
Als je informatie over het humanisme hebt gevonden, kom je moeilijke woorden tegen en je zoekt de betekenis daarvan op.
GoedOnjuist -
Question 9 of 12
9. Question
Bepaal wat de gebruikte strategie is in de volgende leessituaties.
In een folder van Baobab kijken naar mogelijke vakantiebestemmingen in Nepal.
GoedOnjuist -
Question 10 of 12
10. Question
Bepaal wat de gebruikte strategie is in de volgende leessituaties.
Je leest een hoofdstuk over de Tachtigjarige Oorlog op verschillende manieren, maakt een uittreksel en leest dat een aantal maal door.
GoedOnjuist -
Question 11 of 12
11. Question
Bepaal wat de gebruikte strategie is in de volgende leessituaties.
Je bladert de folder van Premark door.
GoedOnjuist -
Question 12 of 12
12. Question
Bepaal wat de gebruikte strategie is in de volgende leessituaties.
Je zoekt in een tekst naar de verbanden tussen de verschillende onderdelen.
GoedOnjuist
- Uitleg
Schrijfdoelen en tekstsoorten
- Uitleg
Schrijfdoelen en tekstsoorten
Als iemand iets schrijft, heeft hij een doel met die tekst: dat wat hij wil bereiken. Om dat doel te bereiken, kiest hij het soort tekst waarmee hij dat doel het beste kan bereiken.
In onderstaand schema vind je de belangrijkste schrijfdoelen en tekstsoorten:
Doel | Soorten |
Amuseren | Roman, strip verhaal, kort verhaal, gedicht, toneelstuk, mop, lied/cabarettekst, cursiefje |
Informeren/uiteenzetten | Uiteenzetting, handleiding/gebruiksaanwijzing, studieboek, nieuwsbericht, notulen, uitnodiging, geboortekaartje, recensie, discussiestuk |
Opiniëren/beschouwen | Beschouwing, recensie, discussiestuk |
Overtuigen/betogen | Betoog, ingezonden brief, commentaar van de redactie, column, de tekst voor een toespraak op een verkiezingsbijeenkomst |
Activeren | Advertentie, verkiezingsaffiche, folder van Albert Heijn, uitnodiging voor bv. een film |
Doelen en soorten teksten
Een schrijver van een amuserende tekst wil jou vermaken. Hij speelt in op je gevoelens en zal je willen ontroeren of aan het lachen proberen te maken. Amuserende teksten zijn bijna altijd fictie, maar ook een column zal naast informerend en overtuigend vaak ook amuserend willen zijn.
Veel teksten willen je informeren. De schrijver wil dan kennis met je delen. Als de tekst je ook iets wil leren, spreken we van een uiteenzetting. De eigen mening van de schrijver zal hierbij geen rol spelen.
Een speciale vorm van informeren is beschouwen/opiniëren. In een beschouwing wordt een onderwerp op verschillende manieren bekeken. Welke meningen bestaan over het onderwerp, wat voor een oplossingen zijn er en wat zijn de voor- en nadelen van de oplossingen?
In een betogende tekst wil de schrijver dat jij zijn standpunt gaat delen. Hij zal argumenten voor zijn standpunt geven. Denk bijvoorbeeld over een tekst waarin de schrijver betoogt waarom mensen niet langer vlees moeten eten.
Als een schrijver wil dat je iets gaat doen, spreken we van activeren. Als je bijvoorbeeld een advertentie leest over een nieuwe sportschoen, probeert de schrijver je te activeren om deze schoon te gaan kopen.
Zakelijke <=> fictionele teksten
Zakelijke teksten gaan over gebeurtenissen in de werkelijkheid. De lezer mag verwachten dat ze ware feiten bevatten. Berichten in kranten, op websites van kranten en teksten in studieboeken noemen ook wel non-fictie.
Fictionele teksten gaan niet over werkelijk gebeurde zaken. De schrijver heeft ze bedacht. De personen en gebeurtenissen bestaan niet in het echt. Daarom noemen we stripverhalen, verhalen, romans en gedichten fictie.
Nepnieuws
Nepnieuws (fakenews) lijkt over gebeurtenissen in de werkelijkheid te gaan, maar bevat geen echte feiten. Het wordt ook vaak in de vorm van serieus nieuws gegoten.
Als je moet vaststellen of iets echt of nep is, moet je letten op:
- Wie is de afzender van het bericht?
Bestaat de persoon wel echt? Controleer dat. - Wat wil de schrijver bereiken?
Waarom is het artikel geschreven en voor wie? Welke belangen heeft de schrijver? - Welke techniek of drogreden is gebruikt?
Speelt men op de emotie? Is er gebruik gemaakt van drogredenen? Let daarbij op illustraties, foto’s en typografie? - Onderzoek of het waar is.?
Gaat het om onderzoek? Kijk dan kritisch naar de onderzoekmethoden. - Onderzoek de bron.
Bestaat de bron echt en is het bericht niet uit de context gehaald? Let daarbij ook op foto’s. Via Google kan je er achter komen waar en wanneer die eerder hebben gestaan.
- Video
- Video
- Oefening 1
- Schrijfdoelen en tekstsoorten
- Oefening 1
- Schrijfdoelen en tekstsoorten
Quiz Summary
0 van 10 vragen ingevuld
Questions:
Information
You have already completed the quiz before. Hence you can not start it again.
Quiz is loading…
You must sign in or sign up to start the quiz.
You must first complete the following:
Resultaten
Resultaten
0 van de 10 vragen goed beantwoord
Your time:
Time has elapsed
You have reached 0 of 0 point(s), 0
Earned Point(s): 0 of 0, (0)
0 Audio(s)/Essay(s) Pending (Possible Point(s): 0)
Categories
- lezen schrijven spreken – lezen 0%
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- Huidig
- Review
- Beantwoord
- Goed
- Fout
-
Question 1 of 10
1. Question
Lees de opdrachten en beantwoord de vragen.
Lees het volgende stukje uit een artikel uit 2014:
Nieuwe vaders Vaders hebben voortaan niet twee, maar vijf dagen verlof na de geboorte van hun kind. Ook krijgt een vader het bevallingsverlof van de moeder als zij overlijdt bij de geboorte van hun kind. Dat heeft minister Asscher vanmiddag gezegd na afloop van de ministerraad, die in verband met Goede Vrijdag een dagje naar voren geschoven was. Hij zei: “Het gaat om een uitbreiding van het verlof van twee naar vijf dagen. Dat geeft de vader net een volle week de tijd om bij hun pasgeboren kind te zijn.”Wat is het onderwerp van deze tekst?
GoedOnjuist -
Question 2 of 10
2. Question
Lees de opdrachten en beantwoord de vragen.
Lees het volgende stukje uit een artikel uit 2014:
Nieuwe vaders Vaders hebben voortaan niet twee, maar vijf dagen verlof na de geboorte van hun kind. Ook krijgt een vader het bevallingsverlof van de moeder als zij overlijdt bij de geboorte van hun kind. Dat heeft minister Asscher vanmiddag gezegd na afloop van de ministerraad, die in verband met Goede Vrijdag een dagje naar voren geschoven was. Hij zei: “Het gaat om een uitbreiding van het verlof van twee naar vijf dagen. Dat geeft de vader net een volle week de tijd om bij hun pasgeboren kind te zijn.”Wat is het doel van de schrijver?
GoedOnjuist -
Question 3 of 10
3. Question
Lees de opdrachten en beantwoord de vragen.
Lees het volgende stukje uit een artikel uit 2014:
Nieuwe vaders Vaders hebben voortaan niet twee, maar vijf dagen verlof na de geboorte van hun kind. Ook krijgt een vader het bevallingsverlof van de moeder als zij overlijdt bij de geboorte van hun kind. Dat heeft minister Asscher vanmiddag gezegd na afloop van de ministerraad, die in verband met Goede Vrijdag een dagje naar voren geschoven was. Hij zei: “Het gaat om een uitbreiding van het verlof van twee naar vijf dagen. Dat geeft de vader net een volle week de tijd om bij hun pasgeboren kind te zijn.”Wat is de tekstsoort?
GoedOnjuist -
Question 4 of 10
4. Question
Lees de opdrachten en beantwoord de vragen.
Lees het volgende stukje van Thomas Verbogt.
In mijn hoofd zit een lijstje woorden die vaak worden gebruikt, maar langzamerhand steeds minder betekenen, juist omdat ze zo vaak worden gebruikt. Te vaak. En te snel. Dat lijstje wordt steeds langer. `Interessant’ staat erop, `leuk’ natuurlijk, helaas ook `integer’, `afweging’ en zo kan ik een column lang doorgaan. Ik denk dat `profileren’ en `profiel’ er ook bij moeten, zeker als het daarover gaat in omroepland. De NPO gaat de profielen van de publieke tv-zenders aanscherpen. Daarom worden er nogal wat programma’s opgedoekt, vooral programma’s waarnaar veel mensen kijken. Ik zag het lijstje, de meeste titels zeiden me niets, maar ik ben geen maatstaf, want voor mij mag de hele Nederlandse televisie opgeheven worden (in het begin even wennen, daarna gegarandeerd verfrissend). Sommige programma’s ken ik wel, zoals Vermist, Kassa en Hello Goodbye. Dat laatste hoeft niet weg, maar wordt minder vaak uitgezonden. Twee van deze programma’s zijn ieder op eigen wijze nuttig en Hello Goodbye stemt op charmante wijze tot nadenken. Misschien is dat het probleem wel. Profileren betekent hier dat het alsjeblieft over zo min mogelijk moet gaan. Dat is een manier om je te profileren, maar toch denk ik dat het niet profileren is zoals profileren is bedoeld. Ik werkte eens voor een aangenaam radioprogramma met een cultureel karakter. Moest weg en plaats maken voor iets eenvoudigers, met veel lichte muziek en meer aandacht voor, ik las het echt, sport, auto’s en graag ook regelmatig het koningshuis. O ja, en `weetjes’.
Bron: thomasverbogt.nlWat is het onderwerp van deze tekst?
GoedOnjuist -
Question 5 of 10
5. Question
Lees de opdrachten en beantwoord de vragen.
Lees het volgende stukje van Thomas Verbogt.
In mijn hoofd zit een lijstje woorden die vaak worden gebruikt, maar langzamerhand steeds minder betekenen, juist omdat ze zo vaak worden gebruikt. Te vaak. En te snel. Dat lijstje wordt steeds langer. `Interessant’ staat erop, `leuk’ natuurlijk, helaas ook `integer’, `afweging’ en zo kan ik een column lang doorgaan. Ik denk dat `profileren’ en `profiel’ er ook bij moeten, zeker als het daarover gaat in omroepland. De NPO gaat de profielen van de publieke tv-zenders aanscherpen. Daarom worden er nogal wat programma’s opgedoekt, vooral programma’s waarnaar veel mensen kijken. Ik zag het lijstje, de meeste titels zeiden me niets, maar ik ben geen maatstaf, want voor mij mag de hele Nederlandse televisie opgeheven worden (in het begin even wennen, daarna gegarandeerd verfrissend). Sommige programma’s ken ik wel, zoals Vermist, Kassa en Hello Goodbye. Dat laatste hoeft niet weg, maar wordt minder vaak uitgezonden. Twee van deze programma’s zijn ieder op eigen wijze nuttig en Hello Goodbye stemt op charmante wijze tot nadenken. Misschien is dat het probleem wel. Profileren betekent hier dat het alsjeblieft over zo min mogelijk moet gaan. Dat is een manier om je te profileren, maar toch denk ik dat het niet profileren is zoals profileren is bedoeld. Ik werkte eens voor een aangenaam radioprogramma met een cultureel karakter. Moest weg en plaats maken voor iets eenvoudigers, met veel lichte muziek en meer aandacht voor, ik las het echt, sport, auto’s en graag ook regelmatig het koningshuis. O ja, en `weetjes’.
Bron: thomasverbogt.nlWat is het doel van de schrijver?
GoedOnjuist -
Question 6 of 10
6. Question
Lees de opdrachten en beantwoord de vragen.
Lees het volgende stukje van Thomas Verbogt.
In mijn hoofd zit een lijstje woorden die vaak worden gebruikt, maar langzamerhand steeds minder betekenen, juist omdat ze zo vaak worden gebruikt. Te vaak. En te snel. Dat lijstje wordt steeds langer. `Interessant’ staat erop, `leuk’ natuurlijk, helaas ook `integer’, `afweging’ en zo kan ik een column lang doorgaan. Ik denk dat `profileren’ en `profiel’ er ook bij moeten, zeker als het daarover gaat in omroepland. De NPO gaat de profielen van de publieke tv-zenders aanscherpen. Daarom worden er nogal wat programma’s opgedoekt, vooral programma’s waarnaar veel mensen kijken. Ik zag het lijstje, de meeste titels zeiden me niets, maar ik ben geen maatstaf, want voor mij mag de hele Nederlandse televisie opgeheven worden (in het begin even wennen, daarna gegarandeerd verfrissend). Sommige programma’s ken ik wel, zoals Vermist, Kassa en Hello Goodbye. Dat laatste hoeft niet weg, maar wordt minder vaak uitgezonden. Twee van deze programma’s zijn ieder op eigen wijze nuttig en Hello Goodbye stemt op charmante wijze tot nadenken. Misschien is dat het probleem wel. Profileren betekent hier dat het alsjeblieft over zo min mogelijk moet gaan. Dat is een manier om je te profileren, maar toch denk ik dat het niet profileren is zoals profileren is bedoeld. Ik werkte eens voor een aangenaam radioprogramma met een cultureel karakter. Moest weg en plaats maken voor iets eenvoudigers, met veel lichte muziek en meer aandacht voor, ik las het echt, sport, auto’s en graag ook regelmatig het koningshuis. O ja, en `weetjes’.
Bron: thomasverbogt.nlelke leesstrategie paste je toe om erachter te komen wat “profileren” hier betekent?
GoedOnjuist -
Question 7 of 10
7. Question
Opdrachten schrijfdoel en tekstsoort – Lees de opdrachten en beantwoord de vragen. 2. Lees het volgende stukje van Thomas Verbogt. In mijn hoofd zit een lijstje woorden die vaak worden gebruikt, maar langzamerhand steeds minder betekenen, juist omdat ze zo vaak worden gebruikt. Te vaak. En te snel. Dat lijstje wordt steeds langer. `Interessant’ staat erop, `leuk’ natuurlijk, helaas ook `integer’, `afweging’ en zo kan ik een column lang doorgaan. Ik denk dat `profileren’ en `profiel’ er ook bij moeten, zeker als het daarover gaat in omroepland. De NPO gaat de profielen van de publieke tv-zenders aanscherpen. Daarom worden er nogal wat programma’s opgedoekt, vooral programma’s waarnaar veel mensen kijken. Ik zag het lijstje, de meeste titels zeiden me niets, maar ik ben geen maatstaf, want voor mij mag de hele Nederlandse televisie opgeheven worden (in het begin even wennen, daarna gegarandeerd verfrissend). Sommige programma’s ken ik wel, zoals Vermist, Kassa en Hello Goodbye. Dat laatste hoeft niet weg, maar wordt minder vaak uitgezonden. Twee van deze programma’s zijn ieder op eigen wijze nuttig en Hello Goodbye stemt op charmante wijze tot nadenken. Misschien is dat het probleem wel. Profileren betekent hier dat het alsjeblieft over zo min mogelijk moet gaan. Dat is een manier om je te profileren, maar toch denk ik dat het niet profileren is zoals profileren is bedoeld. Ik werkte eens voor een aangenaam radioprogramma met een cultureel karakter. Moest weg en plaats maken voor iets eenvoudigers, met veel lichte muziek en meer aandacht voor, ik las het echt, sport, auto’s en graag ook regelmatig het koningshuis. O ja, en `weetjes’. Bron: thomasverbogt.nl
Wat is de tekstsoort?
GoedOnjuist -
Question 8 of 10
8. Question
Lees de opdrachten en beantwoord de vragen.
Lees het volgende stukje uit een artikel uit 2014.
Amerikanen in de rij voor kalasjnikov In de Verenigde Staten gaan kalasjnikov-geweren als warme broodjes over de toonbank, nadat de regering van president Obama de import van het wapen had verboden. Dat meldt de Amerikaanse krant The Washington Post.Wat is het onderwerp van deze tekst?
GoedOnjuist -
Question 9 of 10
9. Question
OLees de opdrachten en beantwoord de vragen.
Lees het volgende stukje uit een artikel uit 2014.
Amerikanen in de rij voor kalasjnikov In de Verenigde Staten gaan kalasjnikov-geweren als warme broodjes over de toonbank, nadat de regering van president Obama de import van het wapen had verboden. Dat meldt de Amerikaanse krant The Washington Post.Wat is het doel van de schrijver?
GoedOnjuist -
Question 10 of 10
10. Question
Lees de opdrachten en beantwoord de vragen.
Lees het volgende stukje uit een artikel uit 2014.
Amerikanen in de rij voor kalasjnikov In de Verenigde Staten gaan kalasjnikov-geweren als warme broodjes over de toonbank, nadat de regering van president Obama de import van het wapen had verboden. Dat meldt de Amerikaanse krant The Washington Post.Wat is de tekstsoort?
GoedOnjuist
- Oefening 2
- Schrijfdoel, tekstsoort en tekststructuur
- Oefening 2
- Schrijfdoel, tekstsoort en tekststructuur
Quiz Summary
0 van 9 vragen ingevuld
Questions:
Information
You have already completed the quiz before. Hence you can not start it again.
Quiz is loading…
You must sign in or sign up to start the quiz.
You must first complete the following:
Resultaten
Resultaten
0 van de 9 vragen goed beantwoord
Your time:
Time has elapsed
You have reached 0 of 0 point(s), 0
Earned Point(s): 0 of 0, (0)
0 Audio(s)/Essay(s) Pending (Possible Point(s): 0)
Categories
- lezen schrijven spreken – lezen 0%
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- Huidig
- Review
- Beantwoord
- Goed
- Fout
-
Question 1 of 9
1. Question
Lees de opdrachten en beantwoord de vragen. Andere antwoorden zijn soms verdedigbaar.
Donor worden, hoe gaan we dat regelen? Wil jij donor worden? Donor worden moet iedereen voor zichzelf uitmaken. Het is belangrijk om erover na te denken en er over te praten met mensen uit je omgeving. Mensen vinden het vaak moeilijk om over de eigen dood na te denken en te praten. Maar als je gaat nadenken of je donor wilt worden, moet dat toch. Want je moet eerst overlijden, voordat je weefsels en/of organen kan geven. Hoe is het donorschap wettelijk geregeld? Vind jij de huidige wetgeving goed geregeld of moet er iets veranderen?Wat voor een soort tekst kan je bij deze opdracht het best schrijven?
GoedOnjuist -
Question 2 of 9
2. Question
Lees de opdrachten en beantwoord de vragen. Andere antwoorden zijn soms verdedigbaar.
Donor worden, hoe gaan we dat regelen? Wil jij donor worden? Donor worden moet iedereen voor zichzelf uitmaken. Het is belangrijk om erover na te denken en er over te praten met mensen uit je omgeving. Mensen vinden het vaak moeilijk om over de eigen dood na te denken en te praten. Maar als je gaat nadenken of je donor wilt worden, moet dat toch. Want je moet eerst overlijden, voordat je weefsels en/of organen kan geven. Hoe is het donorschap wettelijk geregeld? Vind jij de huidige wetgeving goed geregeld of moet er iets veranderen?En wat is dan het hoofddoel?
GoedOnjuist -
Question 3 of 9
3. Question
Lees de opdrachten en beantwoord de vragen. Andere antwoorden zijn soms verdedigbaar.
Donor worden, hoe gaan we dat regelen? Wil jij donor worden? Donor worden moet iedereen voor zichzelf uitmaken. Het is belangrijk om erover na te denken en er over te praten met mensen uit je omgeving. Mensen vinden het vaak moeilijk om over de eigen dood na te denken en te praten. Maar als je gaat nadenken of je donor wilt worden, moet dat toch. Want je moet eerst overlijden, voordat je weefsels en/of organen kan geven. Hoe is het donorschap wettelijk geregeld? Vind jij de huidige wetgeving goed geregeld of moet er iets veranderen?Wat voor een tekststructuur ligt voor de hand?
GoedOnjuist -
Question 4 of 9
4. Question
Lees de opdrachten en beantwoord de vragen. Andere antwoorden zijn soms verdedigbaar.
Pesten
Een aantal jaren geleden veroordeelde een rechter een school tot het betalen van een schadevergoeding aan een oud-leerling. De leerling was op school gepest en de school had daar onvoldoende tegen gedaan. Geef je mening over deze veroordeling. Behandel in je stuk jouw ervaringen en de situatie op jouw school.Wat voor een soort tekst kan je bij deze opdracht het best schrijven?
GoedOnjuist -
Question 5 of 9
5. Question
Lees de opdrachten en beantwoord de vragen. Andere antwoorden zijn soms verdedigbaar.
Pesten
Een aantal jaren geleden veroordeelde een rechter een school tot het betalen van een schadevergoeding aan een oud-leerling. De leerling was op school gepest en de school had daar onvoldoende tegen gedaan. Geef je mening over deze veroordeling. Behandel in je stuk jouw ervaringen en de situatie op jouw school.En wat is dan het hoofddoel?
GoedOnjuist -
Question 6 of 9
6. Question
Lees de opdrachten en beantwoord de vragen. Andere antwoorden zijn soms verdedigbaar.
Pesten
Een aantal jaren geleden veroordeelde een rechter een school tot het betalen van een schadevergoeding aan een oud-leerling. De leerling was op school gepest en de school had daar onvoldoende tegen gedaan. Geef je mening over deze veroordeling. Behandel in je stuk jouw ervaringen en de situatie op jouw school.Wat voor een tekststructuur ligt voor de hand?
GoedOnjuist -
Question 7 of 9
7. Question
Lees de opdrachten en beantwoord de vragen. Andere antwoorden zijn soms verdedigbaar.
De gevaren van mobiel internetten
Altijd en overal online. Volgens sommige opvoeders liggen er allerlei gevaren op de loer voor onze Wifi-generatie. Er zijn daarom al scholen die het vak mediawijsheid geven. Wat zijn de voor- en nadelen? Welke gevaren liggen op de loer? Heeft verbieden zin? Welke lessen moeten de jongeren leren? Hoe denken ze er in jouw omgeving over?Wat voor een soort tekst kan je bij deze opdracht het best schrijven?
GoedOnjuist -
Question 8 of 9
8. Question
Lees de opdrachten en beantwoord de vragen. Andere antwoorden zijn soms verdedigbaar.
De gevaren van mobiel internetten
Altijd en overal online. Volgens sommige opvoeders liggen er allerlei gevaren op de loer voor onze Wifi-generatie. Er zijn daarom al scholen die het vak mediawijsheid geven. Wat zijn de voor- en nadelen? Welke gevaren liggen op de loer? Heeft verbieden zin? Welke lessen moeten de jongeren leren? Hoe denken ze er in jouw omgeving over?En wat is dan het hoofddoel?
GoedOnjuist -
Question 9 of 9
9. Question
Lees de opdrachten en beantwoord de vragen. Andere antwoorden zijn soms verdedigbaar.
De gevaren van mobiel internetten
Altijd en overal online. Volgens sommige opvoeders liggen er allerlei gevaren op de loer voor onze Wifi-generatie. Er zijn daarom al scholen die het vak mediawijsheid geven. Wat zijn de voor- en nadelen? Welke gevaren liggen op de loer? Heeft verbieden zin? Welke lessen moeten de jongeren leren? Hoe denken ze er in jouw omgeving over?Wat voor een tekststructuur ligt voor de hand?
GoedOnjuist
- Uitleg
Publieksgerichtheid
- Uitleg
Publieksgerichtheid
Een goede schrijver houdt bij het schrijven van zijn teksten rekening met zijn publiek. Hij past zijn toon en taalgebruik aan bij wat zijn publiek verwacht en ook houdt hij rekening met wat al bekend is over het onderwerp.
Bekijk voordat je verder gaat met de theorie eerst het filmpje in het blokje hieronder.
Om erachter te komen voor welk publiek een tekst geschreven is, moet je letten op:
- het onderwerp
Hoe staan de lezers tegenover het onderwerp? Zijn ze geïnteresseerd, staan ze er negatief tegenover of zijn ze neutraal? - de inhoud
Hebben de lezers al enige voorkennis of niet. Ook schat een schrijver in wat zijn publiek wil weten (alleen de hoofdzaken, de achtergronden, verschillende meningen of andere zaken). - het taalgebruik
Een schrijver stemt zijn tekst met zijn taalgebruik en toon af op zijn publiek. Voor jongeren zal hij niet zoveel moeilijke woorden gebruiken en geen lange en ingewikkelde zinnen maken. Zijn toon zal wat informeler en populairder zijn. Voor oudere en hoogopgeleide lezers zal hij zijn taalgebruik aanpassen. Andere teksten kunnen moeilijker geschreven zijn door bijvoorbeeld veel vakjargon (Engelse termen) en veel figuurlijk taalgebruik. - de plaats van publicatie
In de Margriet of Nieuwe Revu zal het taalgebruik anders zijn dan in het artsen tijdschrift Medisch Contact of National Geographic. Bepaalde kranten zoals de NRC en de Volkskrant zijn vooral gericht op een wat hoger opgeleid publiek. - de lay-out
Tijdschriften voor jongeren (Cosmogirl, Yes), roddelbladen (Prive, Story) en populaire weekbladen (Panorama, Nieuwe Revu) hebben vaak veel foto’s, gebruiken veel kleuren en grote koppen.
Populairwetenschappelijke tijdschriften (Kijk, Quest) zijn al rustiger wat betreft lay-out en wetenschappelijke tijdschriften (Onze Taal, Holland Historisch Tijdschrift) zijn qua opmaak nog zakelijker en minder geïllustreerd.
- het onderwerp
- Video
- Video
- Uitleg
Tekstindeling en tekststructuren
- Uitleg
Tekstindeling en tekststructuren
1. Tekstindeling
Een zakelijke tekst (artikel, brief, beschouwing, enzovoort) heeft vaak een vaste indeling: inleiding, middenstuk en slot. Elk deel heeft een specifieke functie en kan uit meer dan één alinea bestaan. Het middenstuk bestaat meestal uit verschillende alinea’s, inleiding en slot vaak uit één.
Functies van tekstdelen:
Inleiding
- de belangstelling wekken van de lezer door bijvoorbeeld in te gaan op een actuele gebeurtenis, het vertellen van een anekdote of het belang van de lezer bij de zaak benadrukken.
- onderwerp, vraagstelling (in een beschouwing) of de mening die een schrijver over het onderwerp heeft (= standpunt in een betoog) introduceren.
- de opbouw (welke deelonderwerpen er behandeld worden) aankondigen.
Je herkent een inleiding soms ook aan een ander lettertype of omdat die vetgedrukt is.
Middenstuk
- hoofdgedachte uitwerken
- per alinea of groepje alinea’s een deelonderwerp uitwerken
- De eerste zinnen van een alinea introduceren vaak een deelonderwerp en
verbindingswoorden geven vaak het verband tussen de alinea’s aan.
Slot
- samenvatting
- conclusie
- oproep
- afweging
- aanbeveling
Inleiding, middenstuk en slot worden vaak gescheiden door een witregel.
2. Tekststructuren
Veel teksten zijn opgebouwd volgens een vaste structuur. Het is belangrijk dat je die herkent omdat je daardoor de tekst beter begrijpt. Deze structuren geven antwoord op een aantal vragen. Als je je voorbereidt op het schrijven van een tekst, is je schrijfplan volledig als je antwoorden hebt op de onderliggende vragen.
Hieronder geven we schematisch een paar veel voorkomende structuren weer.
a. Argumentatiestructuur
Inleiding | standpunt
Middenstuk | argument(en) (voor en tegen met weerlegging) voor je standpunt
Slot | herhaling standpunt
b. Probleem – oplossingsstructuur
Inleiding | probleem
Middenstuk | oorzaken, gevolgen en mogelijke oplossingen
Slot | de beste oplossing
c. Verklaringsstructuur
Inleiding | beschrijving verschijnsel
Middenstuk | redenen, oorzaken en gevolgen
slot | beste verklaring, samenvatting
d. Verleden/heden/toekomststructuur
Inleiding | introductie onderwerp
Middenstuk | situatie vroeger, situatie nu,
Slot | toekomstverwachting
e. Vraag – antwoordstructuur
Inleiding | vraag
Middenstuk | antwoorden
Slot | samenvatting of conclusie
3. De alinea
Een tekst is opgebouwd uit alinea’s.
De kernzin geeft de hoofdgedachte van de alinea weer. Meestal is dat de eerste zin en soms de laatste. Een andere plaats is echter ook mogelijk.
Bestudeer de volgende tekst:
Neurofeedback is een behandelmethode waarbij afwijkende hersenactiviteit getraind wordt om klachten te verminderen.
Bij mensen met hersenletsel of klachten zoals stress, pijn, vermoeidheid of hyperactiviteit, is de hersenactiviteit ontregeld. De hersenen werken bijvoorbeeld te traag, waardoor alledaagse handelingen veel energie kosten. Hoe meer de hersenen ontregeld zijn, hoe ernstiger de klachten kunnen zijn. Met neurofeedback kun je leren de hersenactiviteit te beïnvloeden zodat deze weer flexibel en stabiel wordt.
Neurofeedback bestaat uit het laten zien van de afwijkende hersenactiviteit aan de cliënt (feedback).
Als een hersengolf op een bepaald moment te veel aanwezig is, ziet u dat onmiddellijk als negatieve feedback op een beeldscherm. Zodra de hersengolf weer normale waardes heeft krijgt u positieve feedback. Hierdoor wordt een leerproces gestart waarbij de hersenen zelf leren om beter geactiveerd te zijn. De hersenen leren de toestanden van betere activiteit vast te houden. Hoe vaker neurofeedback wordt uitgevoerd, hoe beter de veranderingen in de hersenen worden vastgelegd.
Het effect van neurofeedback is echter niet alleen zichtbaar als veranderde hersenactiviteit, maar ook als betere prestaties van de hersenen en vermindering van klachten.
Bron: BMC Kampen
In de eerste twee alinea’s zijn de eerste zinnen (de eerste alinea bestaat maar uit één zin) de kernzinnen. Zij bevatten de belangrijkste mededeling. In de derde alinea bevat de laatste zin de belangrijkste mededeling. Hij vat samen waarom neurofeedback nuttig is.
4. Verbanden en verbindingswoorden
In elke tekst zit verband. Als dat niet zo is, is de tekst slechter te begrijpen voor een ander. Verbanden binnen zinnen, tussen zinnen, tussen alinea’s en grotere tekstgedeelten worden aangegeven met verbindingswoorden.
Voorbeelden:
- Hij zei dat hij vanmiddag ging tennissen.
- Hij zei dat hij meer dan drie uur getennist had.
Een bijzin begint bijna altijd met een verbindingswoord.
Bijzinnen kun je benoemen als zinsdelen en zinsdeelstukken.
Voorbeelden:
1. Hij is leuker dan zijn broer. (verband binnen een zin: dan = vergelijking)
2. Drinkwaterbedrijf Vitens meldde dat er een storing was bij het station dat water in de omgeving van Zaltbommel levert. Als gevolg daarvan konden inwoners van onder andere Zaltbommel, Kerkdriel en Velddriel tijdelijk beter geen kraanwater drinken (verband tussen zinnen: Als gevolg daarvan = oorzaak-gevolg).
3. Het bezit van wietplanten
Sinds 2013 geldt dat wie 5 wietplanten of minder heeft nooit vervolgd wordt. Vijf wietplanten zelf kweken neemt de wind uit de zeilen van het zwarte, illegale kweekcircuit.
Je mag die wietplanten alleen hebben als je geen lamp gebruikt en de wiet geen stankoverlast veroorzaakt. Wietplanten kunnen namelijk sterk ruiken. Deze geur wordt door sommige mensen als overlast ervaren (verband binnen een zin: en = opsomming, tussen zinnen: namelijk = reden en tussen alinea’s: alleen … als = voorwaarde).
In het volgende schema staan de belangrijkste verbanden met voorbeelden van verbindingswoorden.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
In de videos hieronder wordt de theorie nog eens samengevat
- Video
- Video
- Video
- Video
- Oefening 1
- Functiewoorden
- Oefening 1
- Functiewoorden
Quiz Summary
0 van 20 vragen ingevuld
Questions:
Information
You have already completed the quiz before. Hence you can not start it again.
Quiz is loading…
You must sign in or sign up to start the quiz.
You must first complete the following:
Resultaten
Resultaten
0 van de 20 vragen goed beantwoord
Your time:
Time has elapsed
You have reached 0 of 0 point(s), 0
Earned Point(s): 0 of 0, (0)
0 Audio(s)/Essay(s) Pending (Possible Point(s): 0)
Categories
- lezen schrijven spreken – lezen 0%
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- Huidig
- Review
- Beantwoord
- Goed
- Fout
-
Question 1 of 20
1. Question
Woorden die de functie van een tekstgedeelte weergeven. Wat betekenen de functiewoorden? Kies de juiste betekenis.
aanleiding
GoedOnjuist -
Question 2 of 20
2. Question
Woorden die de functie van een tekstgedeelte weergeven. Wat betekenen de functiewoorden? Kies de juiste betekenis.
constatering
GoedOnjuist -
Question 3 of 20
3. Question
Woorden die de functie van een tekstgedeelte weergeven. Wat betekenen de functiewoorden? Kies de juiste betekenis.
relativering
GoedOnjuist -
Question 4 of 20
4. Question
Woorden die de functie van een tekstgedeelte weergeven. Wat betekenen de functiewoorden? Kies de juiste betekenis.
definitie
GoedOnjuist -
Question 5 of 20
5. Question
Woorden die de functie van een tekstgedeelte weergeven. Wat betekenen de functiewoorden? Kies de juiste betekenis.
conclusie
GoedOnjuist -
Question 6 of 20
6. Question
Woorden die de functie van een tekstgedeelte weergeven. Wat betekenen de functiewoorden? Kies de juiste betekenis.
tegenwerping
GoedOnjuist -
Question 7 of 20
7. Question
Woorden die de functie van een tekstgedeelte weergeven. Wat betekenen de functiewoorden? Kies de juiste betekenis.
voorwaarde
GoedOnjuist -
Question 8 of 20
8. Question
Woorden die de functie van een tekstgedeelte weergeven. Wat betekenen de functiewoorden? Kies de juiste betekenis.
weerlegging
GoedOnjuist -
Question 9 of 20
9. Question
Woorden die de functie van een tekstgedeelte weergeven. Wat betekenen de functiewoorden? Kies de juiste betekenis.
voorbehoud
GoedOnjuist -
Question 10 of 20
10. Question
Woorden die de functie van een tekstgedeelte weergeven. Wat betekenen de functiewoorden? Kies de juiste betekenis.
uitwerking
GoedOnjuist -
Question 11 of 20
11. Question
Woorden die de functie van een tekstgedeelte weergeven. Wat betekenen de functiewoorden? Kies de juiste betekenis.
afweging
GoedOnjuist -
Question 12 of 20
12. Question
Woorden die de functie van een tekstgedeelte weergeven. Wat betekenen de functiewoorden? Kies de juiste betekenis.
nuancering
GoedOnjuist -
Question 13 of 20
13. Question
Woorden die de functie van een tekstgedeelte weergeven. Wat betekenen de functiewoorden? Kies de juiste betekenis.
probleemstelling
GoedOnjuist -
Question 14 of 20
14. Question
Woorden die de functie van een tekstgedeelte weergeven. Wat betekenen de functiewoorden? Kies de juiste betekenis.
samenvatting
GoedOnjuist -
Question 15 of 20
15. Question
Woorden die de functie van een tekstgedeelte weergeven. Wat betekenen de functiewoorden? Kies de juiste betekenis.
toepassing
GoedOnjuist -
Question 16 of 20
16. Question
Woorden die de functie van een tekstgedeelte weergeven. Wat betekenen de functiewoorden? Kies de juiste betekenis.
anekdote
GoedOnjuist -
Question 17 of 20
17. Question
Woorden die de functie van een tekstgedeelte weergeven. Wat betekenen de functiewoorden? Kies de juiste betekenis.
argument
GoedOnjuist -
Question 18 of 20
18. Question
Woorden die de functie van een tekstgedeelte weergeven. Wat betekenen de functiewoorden? Kies de juiste betekenis.
gevolg(en)
GoedOnjuist -
Question 19 of 20
19. Question
Woorden die de functie van een tekstgedeelte weergeven. Wat betekenen de functiewoorden? Kies de juiste betekenis.
opsomming
GoedOnjuist -
Question 20 of 20
20. Question
Woorden die de functie van een tekstgedeelte weergeven. Wat betekenen de functiewoorden? Kies de juiste betekenis.
stelling
GoedOnjuist
- Oefening 2
- Tekstopbouw
- Oefening 2
- Tekstopbouw
Quiz Summary
0 van 9 vragen ingevuld
Questions:
Information
You have already completed the quiz before. Hence you can not start it again.
Quiz is loading…
You must sign in or sign up to start the quiz.
You must first complete the following:
Resultaten
Resultaten
0 van de 9 vragen goed beantwoord
Your time:
Time has elapsed
You have reached 0 of 0 point(s), 0
Earned Point(s): 0 of 0, (0)
0 Audio(s)/Essay(s) Pending (Possible Point(s): 0)
Categories
- lezen schrijven spreken – lezen 0%
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- Huidig
- Review
- Beantwoord
- Goed
- Fout
-
Question 1 of 9
1. Question
Lees het volgende stuk en beantwoord de vragen.
Lieke Marsman – Are your underarms beautiful enough to show off?Wat is het onderwerp van deze tekst?
GoedOnjuist -
Question 2 of 9
2. Question
Lees het volgende stuk en beantwoord de vragen.
Lieke Marsman – Are your underarms beautiful enough to show off?Wat betekent wintervetjes?
GoedOnjuist -
Question 3 of 9
3. Question
Lees het volgende stuk en beantwoord de vragen.
Lieke Marsman – Are your underarms beautiful enough to show off?Wat betekent bikinilijn?
GoedOnjuist -
Question 4 of 9
4. Question
Lees het volgende stuk en beantwoord de vragen.
Lieke Marsman – Are your underarms beautiful enough to show off?Wat wordt bedoeld metdark chicken skin worries?
GoedOnjuist -
Question 5 of 9
5. Question
Lees het volgende stuk en beantwoord de vragen.
Lieke Marsman – Are your underarms beautiful enough to show off?Maar sinds gisteren heb ik er een nieuwe zorg bij …(regel 5). Omschrijf die zorg.
GoedOnjuist -
Question 6 of 9
6. Question
Lees het volgende stuk en beantwoord de vragen.
Lieke Marsman – Are your underarms beautiful enough to show off?Vindt ze dat echt een zorg?
GoedOnjuist -
Question 7 of 9
7. Question
Lees het volgende stuk en beantwoord de vragen.
Lieke Marsman – Are your underarms beautiful enough to show off?“Lekker dan. Gebruik je jarenlang de deo’s van Dove en Nivea, blijken die vervelende bijwerkingen te hebben” Wat zijn die bijwerkingen?
GoedOnjuist -
Question 8 of 9
8. Question
Lees het volgende stuk en beantwoord de vragen.
Lieke Marsman – Are your underarms beautiful enough to show off?Welk tekststructuur herken je hier?
GoedOnjuist -
Question 9 of 9
9. Question
Lees het volgende stuk en beantwoord de vragen.
Lieke Marsman – Are your underarms beautiful enough to show off?Wat is het doel van de schrijfster?
GoedOnjuist
- Oefening 3
- verbindingswoorden
- Oefening 3
- verbindingswoorden
Quiz Summary
0 van 12 vragen ingevuld
Questions:
Information
You have already completed the quiz before. Hence you can not start it again.
Quiz is loading…
You must sign in or sign up to start the quiz.
You must first complete the following:
Resultaten
Resultaten
0 van de 12 vragen goed beantwoord
Your time:
Time has elapsed
You have reached 0 of 0 point(s), 0
Earned Point(s): 0 of 0, (0)
0 Audio(s)/Essay(s) Pending (Possible Point(s): 0)
Categories
- lezen schrijven spreken – lezen 0%
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- Huidig
- Review
- Beantwoord
- Goed
- Fout
-
Question 1 of 12
1. Question
Selecteer een passend verbindingswoord en zeg ook welk verband het aangeeft. Kies uit de volgende verbindingswoorden: als, doordat, dus, hoewel, mits, omdat, om te, soortgelijke, te danken aan, tenzij, verder en wanneer.
je besluit die iPod te kopen kan je niet op vakantie. verband =
GoedOnjuist -
Question 20 of 12
20. Question
Selecteer een passend verbindingswoord en zeg ook welk verband het aangeeft. Kies uit de volgende verbindingswoorden: als, doordat, dus, hoewel, mits, omdat, om te, soortgelijke, te danken aan, tenzij, verder en wanneer.
Zij werkte hard kunnen overleven. verband =
GoedOnjuist -
Question 20 of 12
20. Question
Selecteer een passend verbindingswoord en zeg ook welk verband het aangeeft. Kies uit de volgende verbindingswoorden: als, doordat, dus, hoewel, mits, omdat, om te, soortgelijke, te danken aan, tenzij, verder en wanneer.
De redactie zal nog één nummer uitbrengen, er voldoende kopij binnenkomt. verband =
GoedOnjuist -
Question 20 of 12
20. Question
Selecteer een passend verbindingswoord en zeg ook welk verband het aangeeft. Kies uit de volgende verbindingswoorden: als, doordat, dus, hoewel, mits, omdat, om te, soortgelijke, te danken aan, tenzij, verder en wanneer.
de verdachte zichzelf tegensprak, raakte de rechter geïrriteerd. verband =
GoedOnjuist -
Question 20 of 12
20. Question
Selecteer een passend verbindingswoord en zeg ook welk verband het aangeeft. Kies uit de volgende verbindingswoorden: als, doordat, dus, hoewel, mits, omdat, om te, soortgelijke, te danken aan, tenzij, verder en wanneer.
het veld doorweekt was, trainde het Nederlands elftal rustig verder. verband =
GoedOnjuist -
Question 20 of 12
20. Question
Selecteer een passend verbindingswoord en zeg ook welk verband het aangeeft. Kies uit de volgende verbindingswoorden: als, doordat, dus, hoewel, mits, omdat, om te, soortgelijke, te danken aan, tenzij, verder en wanneer.
hij zoveel kritiek kreeg, legde hij zijn functie neer. verband =
GoedOnjuist -
Question 20 of 12
20. Question
Selecteer een passend verbindingswoord en zeg ook welk verband het aangeeft. Kies uit de volgende verbindingswoorden: als, doordat, dus, hoewel, mits, omdat, om te, soortgelijke, te danken aan, tenzij, verder en wanneer.
Ik geniet van goede muziek ben ik een filmliefhebber. verband =
GoedOnjuist -
Question 20 of 12
20. Question
Selecteer een passend verbindingswoord en zeg ook welk verband het aangeeft. Kies uit de volgende verbindingswoorden: als, doordat, dus, hoewel, mits, omdat, om te, soortgelijke, te danken aan, tenzij, verder en wanneer.
Je hebt vijf onvoldoendes op je rapport. Je zult harder moeten gaan werken. verband =
GoedOnjuist -
Question 20 of 12
20. Question
Selecteer een passend verbindingswoord en zeg ook welk verband het aangeeft. Kies uit de volgende verbindingswoorden: als, doordat, dus, hoewel, mits, omdat, om te, soortgelijke, te danken aan, tenzij, verder en wanneer.
Hij gebruikt wel vaker vreemde argumenten en gebruikt hij nu ook weer. verband =
GoedOnjuist -
Question 20 of 12
20. Question
Selecteer een passend verbindingswoord en zeg ook welk verband het aangeeft. Kies uit de volgende verbindingswoorden: als, doordat, dus, hoewel, mits, omdat, om te, soortgelijke, te danken aan, tenzij, verder en wanneer.
Die onvoldoendes heeft hij zijn grenzeloze luiheid. verband =
GoedOnjuist -
Question 20 of 12
20. Question
Selecteer een passend verbindingswoord en zeg ook welk verband het aangeeft. Kies uit de volgende verbindingswoorden: als, doordat, dus, hoewel, mits, omdat, om te, soortgelijke, te danken aan, tenzij, verder en wanneer.
e je oor laat behandelen, moet je gelijk je neus recht laten zetten. verband =
GoedOnjuist -
Question 20 of 12
20. Question
Selecteer een passend verbindingswoord en zeg ook welk verband het aangeeft. Kies uit de volgende verbindingswoorden: als, doordat, dus, hoewel, mits, omdat, om te, soortgelijke, te danken aan, tenzij, verder en wanneer.
Je mag meedoen e van plan bent de boel weer te verzieken. verband =
GoedOnjuist
- Oefening 4
- verbindingswoorden
- Oefening 4
- verbindingswoorden
Quiz Summary
0 van 12 vragen ingevuld
Questions:
Information
You have already completed the quiz before. Hence you can not start it again.
Quiz is loading…
You must sign in or sign up to start the quiz.
You must first complete the following:
Resultaten
Resultaten
0 van de 12 vragen goed beantwoord
Your time:
Time has elapsed
You have reached 0 of 0 point(s), 0
Earned Point(s): 0 of 0, (0)
0 Audio(s)/Essay(s) Pending (Possible Point(s): 0)
Categories
- lezen schrijven spreken – lezen 0%
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- Huidig
- Review
- Beantwoord
- Goed
- Fout
-
Question 1 of 12
1. Question
Wat voor een verband geven de vetgedrukte verbindingswoorden aan in de volgende zinnen?
Alshet morgen zo’n weer is, gaan we zeker fietsen.
GoedOnjuist -
Question 9 of 12
9. Question
Wat voor een verband geven de vetgedrukte verbindingswoorden aan in de volgende zinnen?
Alsik genoeg geld heb gespaard, ga ik de iPad kopen.
GoedOnjuist -
Question 9 of 12
9. Question
Wat voor een verband geven de vetgedrukte verbindingswoorden aan in de volgende zinnen?
De voorstelling gaat niet door de hoofdrolspeler is immers ziek.
GoedOnjuist -
Question 9 of 12
9. Question
Wat voor een verband geven de vetgedrukte verbindingswoorden aan in de volgende zinnen?
Het hele bestuur is ziek, de vergadering gaat dusniet door.
GoedOnjuist -
Question 9 of 12
9. Question
Wat voor een verband geven de vetgedrukte verbindingswoorden aan in de volgende zinnen?
Het personeel van deze fabriek is erg ontevreden; dat is te wijten aande slechte werkomstandigheden.
GoedOnjuist -
Question 9 of 12
9. Question
Wat voor een verband geven de vetgedrukte verbindingswoorden aan in de volgende zinnen?
Hij was op tijd hoewelhet erg glad was.
GoedOnjuist -
Question 9 of 12
9. Question
Wat voor een verband geven de vetgedrukte verbindingswoorden aan in de volgende zinnen?
Ik doe dat niet: ten eerste heb ik er geen zin in, ten tweedeheb ik er geen tijd voor.
GoedOnjuist -
Question 9 of 12
9. Question
Wat voor een verband geven de vetgedrukte verbindingswoorden aan in de volgende zinnen?
Ik kan het pas beoordelen wanneer/(2 antwoorden mogelijk, begin met de t…) je werkstuk helemaal af is.
GoedOnjuist -
Question 9 of 12
9. Question
Wat voor een verband geven de vetgedrukte verbindingswoorden aan in de volgende zinnen?
Indienje goede voorzorgsmaatregelen neemt, hoef je je geen zorgen te maken.
GoedOnjuist -
Question 9 of 12
9. Question
Wat voor een verband geven de vetgedrukte verbindingswoorden aan in de volgende zinnen?
Ze lagen nauwelijks in bed ofzij begon weer te hoesten.
GoedOnjuist -
Question 9 of 12
9. Question
Wat voor een verband geven de vetgedrukte verbindingswoorden aan in de volgende zinnen?
Zij werkt heel hard; dat blijkt uitde uren dat ze overwerkte.
GoedOnjuist -
Question 9 of 12
9. Question
Wat voor een verband geven de vetgedrukte verbindingswoorden aan in de volgende zinnen?
Zij werkten hard om hun kinderen meer kansen tegeven in het leven.
GoedOnjuist