Quiz Summary
0 van 6 vragen ingevuld
Questions:
Information
You have already completed the quiz before. Hence you can not start it again.
Quiz is loading…
You must sign in or sign up to start the quiz.
You must first complete the following:
Resultaten
Resultaten
0 van de 6 vragen goed beantwoord
Your time:
Time has elapsed
You have reached 0 of 0 point(s), 0
Earned Point(s): 0 of 0, (0)
0 Audio(s)/Essay(s) Pending (Possible Point(s): 0)
Categories
- literatuur – poëzie 0%
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- Huidig
- Review
- Beantwoord
- Goed
- Fout
-
Question 1 of 6
1. Question
Rijmschema’s – Welk rijmschema is hier gebruikt?
Wilhelmus van Nassouwe
Wilhelmus van Nassouwe
Ben ick, van Duytschen bloet;
Den Vaderlant ghetrouwe
Blijf ick tot inden doot;
Een prince van Oraengiën
Ben ick, vrij onverveert;
Den coninck van Hispaengien
Heb ick altijt gheëert.
In Godes vrees te leven
Heb ick altijt betracht;
Daerom ben ick verdreven,
Om landt, om luyd ghebracht;
Maer Godt sal my regeren
Als een goet instrument,
Dat ick sal wederkeeren
In mijnen regiment.GoedOnjuist -
Question 2 of 6
2. Question
Rijmschema’s – Welk rijmschema is hier gebruikt?
Immortelle I
De maan glijdt langs de ruiten
En blikt mij vragend aan.
“Wat moet dat, bleeke zanger, –
In uw ooghoek glinstert een traan?”
Zoo gij de maan zelf niet waart
‘k Zou zeggen: loop naar de maan. –
Wat mij het oog doet glinsteren
Dat gaat er geen schepsel aan.
Piet PaaltjensGoedOnjuist -
Question 3 of 6
3. Question
Rijmschema’s – Welk rijmschema is hier gebruikt?
Zwerversliefde
Laten wij zacht zijn voor elkander, kind –
want, o de maatloze verlatenheden,
die over onze moegezworven leden
onder de sterren waaie’ in de oude wind.
O, laten wij maar zacht zijn, en maar niet
het trotse hoge woord van liefde spreken,
want hoeveel harten moesten daarom breken
onder de wind in hulpeloos verdriet.
Wij zijn maar als de blaren in de wind
ritselend langs de zoom van oude wouden,
en alles is onzeker, en hoe zouden
wij weten wat alleen de wind weet, kind –
En laten wij omdat wij eenzaam zijn
nu onze hoofden bij elkander neigen,
en wijl wij same’ in ’t oude waaien zwijgen
binnen een laatste droom gemeenzaam zijn.
Veel liefde ging verloren in de wind,
en wat de wind wil zullen wij nooit weten;
en daarom – voor we elkander weer vergeten –
laten wij zacht zijn voor elkander, kind.
Adriaan Roland Holst (uit Verzamelde Gedichten,1948)GoedOnjuist -
Question 4 of 6
4. Question
Rijmschema’s – Welk rijmschema is hier gebruikt?
De leraar
Hij kon geen orde houden en je moest
als klas daarvan nu eenmaal profiteren.
De propjes vlogen suizend naar zijn kleren.
Hij hield zich meestal kalm al was hij woest.
Want maakte hij zich kwaad en riep hij: ‘Koest!’
dan gingen we een hondje imiteren,
en riep hij: ‘Wacht, ik zal jullie leren!’
dan werd er: ‘daarvoor bent u toch! ‘ geproest.
Kees Stip – De leraar (twee strofen)GoedOnjuist -
Question 5 of 6
5. Question
Rijmschema’s – Welk rijmschema is hier gebruikt?
Op een made
Dit weekend ging een groepje maden
in Scheveningen pootje baden.
De welbespraaktste van het stel
sprak: makkers, merken jullie wel?
Er zijn hier heel wat maden bij
die made zijn in Germanij.
Kees StipGoedOnjuist -
Question 6 of 6
6. Question
Rijmschema’s – Welk rijmschema is hier gebruikt?
Dictees
Grouwe gebauwen, louwe thee,
holadio, holadié,
word je broer dominee?
Heel gemakkelijk, zo’n dictee.
Jan vermeid het komietee,
holadio, holadié,
en de mijd bleikt heel tevre,
wat gemakkelijk, zo’n dictee.
Heremejee… ik heb een twee.
Fragment uit Dictees van Willem WilmimkGoedOnjuist